În anii ’60, Stanley Milgram, profesor de psihologie la Universitatea Yale, a pus la cale un experiment simplu:
Doi oameni veneau în laboratorul său pentru a lua parte, chipurile, la un studiu asupra memoriei si învățării. Unul dintre ei era „elevul”, celălalt profesorul. Elevul era pus într-o cameră și legat pe un scaun, așezându-i-se un electrod la încheietura mâinii. Între timp, profesorul lua loc în fața unei mașinării voluminoase, numită Generator de Șocuri, tip ZLB. Mașinăria era prevăzută cu o serie de butoane, indicând de la stânga la dreapta „Șoc ușor”, „Șoc moderat”, „Șoc puternic”, pâna la „Pericol: șoc sever”, la care se adăugau alte două butoane, cu inscripția simplă,dar amenințătoare „XXX”. Învățăcelului i se spunea că i se va cere să memoreze perechi de cuvinte și că, de fiecare dată când va face o greșeală, profesorul îi va administra un scurt șoc, de intensitate crescândă.
Experimentul era în realitate, o capcană bine pusă la punct.Subiectul testului era de fapt „profesorul”, iar scopul experimentului nu era de a testa efectul pepepsei asupra memoriei, ci de a observa cât de departe poate merge o persoană obișnuită într-o situație în care i se cere să provoace durere unei victime inocente. Elevul era complice, iar șocurile erau simulate.
Rezultatele au fost extraordinare. În ciuda faptului ca elevul dădea semne evidente că este în mari dureri (strigăte de agonie, probleme cu inima), profesorul continua să îi pună întrebări și să îi administreze șocuri, deseori în lipsa unor reacții din partea elevului (care era de fapt un actor).
Au fost uimiți să descopere că peste jumătate din persoanele din New Haven, Connecticut, păreau dispuși să aplice concetățenilor electroșocuri până la inconștiență sau chiar până la moarte, doar pentru că un laborant în halat alb îi instrua să o facă.
Sunt invitată pe facebook la tot felul de meeting-uri și proteste împotriva musulmanilor și refugiaților. Văd zilnic de ceva vreme lideri virtuali care scot oamenii în stradă să își apere drepturile, identitatea, cultura.
Care identitate fraților, ce identitate europeană aveți voi, la ce v-a folosit vouă până acum identitatea asta europeană? Înainte se punea problema identității naționale, acum am lăsat-o deoparte și ne concentrăm pe globalizare și identitatea europeană pentru care trebuie să ieșim în stradă. Bun, ieși în stradă, te plouă, ți-e frig, răcești. Pentru ce ai făcut asta? Pentru identitatea europeană pe care îți vine greu să o definești dacă te întreb, pentru că îți aperi religia pe care o înjurai oricum acum ceva timp, pentru astea ieși în stradă? Nu, hai să îți zic eu de ce ieși în stradă. Ieși pentru tine, pentru ego-ul tău, pentru mirajul că poți schimba ceva tu. Că poți schimba ceva , habar n-ai exact ce, dar știi ca e zarvă mare, că mulți oameni vor face asta și tu, Gheorghe, ești mai important decât erai ieri și decât dacă stăteai acasă.
Ieși pentru că ești un narcisist, ca fiecare om din societatea asta din secolul selfie-ului, ieși pentru că ești sedus de libertatea că poți spune ceva și mai ieși, mințit fiind de aceeași entitate care se ocupă cu seducția, că va conta ceea ce vei spune. Tu, Gheorghe îl vei scoate în stradă pe Ilie și pe Ion și veți ieși toți să vă apărați identitatea. Va conta, într-adevăr, dar nu cum crezi. Va conta pentru că strangi oameni furioși în stradă, pentru că faci mulțimi, iar mulțumile sunt periculoase, turma e ușor de mânat. Charles Mackay spunea în Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds :„ oamenii gândesc în turmă; se va vedea că ei înnebunesc în turmă și își recapătă simțurile abia încet, unul cate unul”. Și acum vin eu și întreb, când se va vedea, când vom fi istorie? Cine va mai vedea?
Bun, a venit ditai valul de refugiati. Europa, creștinism, islam, terorism. A venit suspect, ce-i drept. Și tocmai pentru că este suspect, nu trebuie să mânânci ce îți dau ei, suspecții. Și ce îți dau ei? Păi îți dau titluri: „Musulmanii sunt pedofili”, „Teroristul care a decapitat nu știu ce femeie soldat a fost văzut la granița cu Ungaria” etc. Și tu dai share și anunți și altă lume să își apere cultura și credințele și teritoriul. De ce faci asta, Gheorghe? Că viața ta, pe care ai trăit-o tu până acum, mâncând, dormind, muncind și obținând plăceri imediate, cum faci acum, ieșind în stradă, s-a desfășurat lin, fără identitate europeană, iar de religie, nu știu cât timp să mai fi avut. Ți-a pus identitatea europeană friptura pe masă? Ți-a dat identitatea ta europeană cadou cheile vreunei case? Gândește, Gheorghe!
Tu n-o să trimiți refugiații înapoi, Gheorghe, nici tu și nici Ion și nici ceilalți, n-o să poți pentru că nu i-ai adus tu și pentru că nici ei n-au plecat spre Europa în urma vreunei revelații onirice. Nu sunt jocurile noastre, Gheorghe. E jocul lor, iar tu ești pionul care mănâncă propagandă pe pâine fără s-o rumegi și căruia i se trage constant de instincte să refuleze. Știai Gheorghe că suntem niște animale? Eh nu, ba suntem. Pentru că în noi stau latente dorințele de răzbunare, de agresivitate, de apărare a teritoriului, de dominare. Ele stau acolo și așteaptă să fie trezite. Dar tu ieși în stradă Gheorghe, cu toată turma, ieșiți și treziți-vi-le unii altora, ieșiți și apărați ce e al nostru până nu va mai râmâne nimic din noi!
Ieși în stradă, Gheorghe! Știi ce faci ieșind în stradă? Te îndrepți și ne îndrepți spre ceea ce se va numi o psihoza socială. Știi, nici nu contează de fapt despre ce va fi războiul, mulți nici nu vor ști pentru ce vor „lupta”, dar o vor face din adancurile instinctelor lor, li se va oferi o cauză sau un motiv. Știi când am mai fost așa animale? Ultima dată era în vremea unui război mondial. Mai exact al celui de-al doilea. Atunci s-a vândut ideea națiunii, al naționalismului, puritatea rasei, acum, Gheorghe, nu prea mai avem identitate națională, că ne-am globalizat, că generația Y, că Erasmus, că interculturalitate, că UE. Acum avem identitate europeană. Înțelegi tu? Acum s-a trecut la alt nivel, acum avem religii superioare, continente superioare și încă niște chestiuțe la care, noi oamenii de rând, Gheorghe, oricum n-avem acces, dar esența e aceeași.
Vezi tu, pe tine te fac să te simți important sau sădesc furie în tine că apar alții mai importanți ca tine, dar tu Gheorghe, tu de fapt nu contezi decât atât cât poți să mai chemi măcar doi trei după tine în stradă. Mai departe e treaba lor și crede-mă că se pricep.
Stiai că ești un criminal, Gheorghe? Nu știai? Nici oamenii care au omorât mii și milioane de evrei nu știau, nici nu fuseseră criminali până atunci. Crezi că nazismul s-a dus cu criminalii din pușcărie? Crezi că până la „Piramida raselor” oamenii nu dormeau, mâncau și munceau liniștiți dacă aveau sau nu ochii albaștri și pielea albă? Nu, erau oameni manierați, blânzi, liniștiți, până când li s-a vândut ideea că sunt speciali, că sunt altfel, așa cum te simți tu ieșind în stradă. Până când li s-a creat o nevoie, cam la fel cum fac publicitatea și brandingul astăzi. Deja sunt specialiști, imaginează-ți ce brief diabolic au. Crezi că profesorul din experiment s-a gândit că ar face rău unui om până la agonie? Crezi că oamenii blânzi care dau mâncare cerșetorilor pe stradă, nu ar da în cap cerșetorului dacă aia ar fi ultima bucată de pâine pe care ar avea-o o săptămână? Crezi că tu vei accepta vreodată să fii inferior când ți se spune că ești cel mai bun? Gândește, Gheorghe! Gândește-te că noi ne omorâm conștient fumând, bând, mâncând în exces și îndopându-ne cu medicamentele lor. Gândește-te cât de fragilă ne e rațiunea. Dar, nu contează, tu îmbracă-te și ieși!
Ne-au găsit acum să ne vândă identitatea europeană, să ne trezească instictul pentru teritoriu și să lovească în sinele nostru. Și, dacă oricum instictele animalice erau în noi , acum va fi mai rău, că te-au văzut și pe Facebook că te pupi în oglindă. Te-au văzut cât de mult te iubești și au presupus bine că vei fi în stare să ieși în stradă pentru tine. Ne-au văzut narcisismul si hedonismul la cote la care ei așteptau cuminți să ajungem. Dacă propaganda fascistă și cea comunistă se făcea prin clasicele mass-media și au dat rezultate al dracului de bine, să vezi propagandă prin new media. Și-o vezi, că ți-am dat exemplu mai sus de titluri. Sau mai simplu, mai aproape, amintește-ți revoluția noastră și cum v-a scos radio-ul în stradă. Unde mai pui, Gheorghe, că toți musulmanii ăștia vin la noi cu o datorie neplătită, cruciadele. De ce să le amintim? Unde mai pui că parcă începi să simți furie când îți amintești că la începutul anului au murit oameni pentru libertatea de exprimare. Parcă mai al dracului îți vine să le zici tu și să le arăți tu lor. Ce crudă e libertatea, Gheorghe, când este oferită infatuaților.
Dar voi ieșiți în stradă, ieșiți și urâți-i cât de mult puteți pe musulmani, ieșiți. Va fi suficient să strige unul după sânge și veți striga toți. La fel cum o mulțime de oameni care râde, face ca totul să pară mai amuzant, așa va fi și cu o mulțime furioasă. Ieșiți în stradă, o să vedeți că o să prindeți și curaj mai mare. E o chestiune de timp până se scriu articolele care să vă dea curaj. Nu vă lasă ei la greu.
Vei omorî la fel ca musulmanul, Gheorghe, te vei sminti în numele unei cauze nobile și îl vei decapita, așa cum ai vazut tu că fac ei cu alți oameni, în momentul în care va atenta la cele mai întunecate colțuri ale sinelui tău. Îl vei omorî în numele creștinismului și al valorilor tale, îl vei omorî pentru că ți s-a spus că îți va viola copiii și pentru că îți va lua de la gură. Vei fi un animal cu spume la gură care se apără, îndemnat de Ion si Ilie cu coaste in coate, îmbărbatându-te că faci ce trebuie. Sentimentele umane sunt contagioase Gheorghe, nu îți va trebui un motiv rațional să o faci, îți trebuie doar o mulțime de oameni de unde să pornească. Iar apoi, apoi va apărea un mai mare om la TV și vă va aplauda și vă va scoate eroi și vi se vor înteți spumele Gheorghe. Și vei mai decapita unul și pe nevastă-sa. Și vei muri pentru religie, pentru identitate și, ghinion că ai deja nume de sfânt, că altfel deveneai exemplu pentru următoarea dată, mai scoteau un mucenic sau vreun erou. Și așa își vor duce ei războiul pentru lucruri pentru care tu habar nu aveai că luptai. Vor descoperi apoi cei care vor scrie istoria.
Știi, Gheorghe și musulmanii care fac lucruri pe care acum le condamni, și ei tot în numele religiei mor, dar ei nu se numesc martiri, se numesc kamikaze. Gândește Gheorghe!
Ce înseamnă identitate europeană, Gheorghe? Ce înseamnă Dumnezeu? Scuză-mi naivitatea, Gheorghe, dar na, părerea mea!